Իրանը պատրաստվում է հակահարված տալ Միացյալ Նահանգներին Մերձավոր Արևելքում՝ հաղորդել է Իսլամական հեղափոխության պահապանների կորպուսի Telegram ալիքը։ Ավելի վաղ հաղորդվել էր, որ «ամերիկացիները սխալ հաշվարկներ են արել», քանի որ Իրանը նախկինում տարհանել էր բոլոր նյութերը երեք միջուկային օբյեկտներից, որոնք հարված էին ստացել ԱՄՆ-ի կողմից։               
 

«Մանրակերտը, որ գտնվում է «Mini mundus»-ում, ճշգրտորեն կրկնում է Էջմիածնի Մայր տաճարը»

«Մանրակերտը, որ գտնվում է «Mini mundus»-ում, ճշգրտորեն կրկնում է Էջմիածնի Մայր տաճարը»
13.06.2014 | 12:06

«Իրատես de facto»-ի հյուրն է «Հայաստան» համահայկական հիմնադրամի Ավստրիայի տեղական մարմնի ատենապետ, Ավստրո-հայկական մշակութային ընկերության նախագահ ՌԱԶՄԻԿ ԹԱՄՐԱԶՅԱՆԸ:

«ՀԱՄԱՅՆՔԻ ԱՄԵՆԱՀՆԱԲՆԱԿ ԱՆԴԱՄՆԵՐԸ ՇՈՒՐՋ ՄԵԿ ԴԱՐ ԱՊՐՈՒՄ ԵՆ ԱՎՍՏՐԻԱՅՈՒՄ»


-Պարոն Թամրազյան, Դուք աշխատում եք ավստրիահայ ոչ մեծ համայնքի հետ, արդեն երեսուն տարի նախագահում եք Ավստրո-հայկական մշակութային ընկերությունը, որի կազմում նաև ոչ հայեր են ընդգրկված: Ինչպե՞ս կբնութագրեք հայկական համայնքը Ավստրիայում:
-Համայնքը նախկինում` 1960-ական թվականներին, շատ փոքր էր` բաղկացած 350 հոգուց: Հետո Լիբանանի, Պարսկաստանի, Հայաստանի, Սիրիայի դեպքերի բերումով այդ թիվն ավելացավ: Ներկայում մոտավորապես 6000 հայ է ապրում Ավստրիայում: Դրանց թվում են նաև Հայաստանից եկած և Ավստրիայում ոչ պաշտոնական գրանցում ստացածները: Մոտ 1000 պարսկահայեր էլ կան, որ Ավստրիայում են` ԱՄՆ-ի վիզա ստանալու և այնտեղ մեկնելու նպատակով: Համայնքի ամենահնաբնակ անդամները շուրջ մեկ դար ապրում են Ավստրիայում: Նախկինում նրանք հիմնականում զբաղվել են առևտրով: Ավստրիայի ամենամեծ գորգավաճառները հայերն են եղել: Վեց հայ ընտանիք է զբաղվել գորգավաճառությամբ: Հիմա նրանք չկան: Նրանց զավակներն իրենց ընտանեկան գործը չշարունակեցին: Հետո տարբեր երկրներից բավական մեծ թվով հայ ուսանողներ եկան Ավստրիայի նշանավոր համալսարաններում ուսանելու, որոնց մի մասն ամուսնացավ ու մնաց Ավստրիայում, մյուս մասն էլ մնաց` իրենց երկրներում հեղափոխական իրավիճակների առաջացման պատճառով: Աճեց հայ համայնքը, և հիմա բոլոր բնագավառներում էլ աշխատում են հայերը: Մոտ 40 հայ բժիշկ կա, կան ՄԱԿ-ի` Վիեննայի գրասենյակում, «ՈՒՆԻԴՈ» համաշխարհային տնտեսական կազմակերպությունում, միջուկային էներգիայի ոլորտում բարձր պաշտոններ զբաղեցնող հայեր: Ավելացնենք նաև այն հայերին, որոնք աշխատում են Ավստրիայում Հայաստանի Հանրապետության դեսպանությունում: Մեր դեսպանն իրականում երեք դեսպանի գործառույթ է իրականացնում` ԵԱՀԿ-ի, միջուկային հարցերի և, վերջապես, բուն դիվանագիտական հարաբերությունների գծով:


«ՄՇԱԿՈՒՅԹԸ «ԾԱԽԵԼՈՒ» ԽՆԴԻՐԸ»


-Գտնվելով Հայաստանում` յուրաքանչյուր օր մասնակցում եք որևէ մշակութային իրադարձության, հետևաբար, լավ տեղյակ եք հայաստանյան մշակութային կյանքին: Լինելով համաշխարհային մշակութային կենտրոն Վիեննայի մշտական բնակիչ` ի՞նչ համեմատություն կարող եք անցկացնել մեր և Ավստրիայի մշակույթների միջև:
-Ավստրիան միջազգային մշակութային կենտրոն է` առաջին հերթին, իհարկե, լինելով ավստրիական: Ասեմ, որ Հայաստանի մշակութային կյանքը նույնպես շատ բարձր մշակութային արժեքներ է կրում: Այստեղ գտնվելուս օրերին օպերային երկու ներկայացում եմ դիտել` «Անուշը», «Տրավիատան», և «Բարեկամություն» պարային խմբի համերգին եմ ներկա եղել: Շատ բարձր մակարդակի ելույթներ էին: Մեր մշակույթը ես շատ բարձր եմ գնահատում, համարում եմ շատ որակյալ: Միայն այստեղ մի խնդիր կա, կոպիտ ասած` մշակույթը «ծախելու» խնդիրը: Մենք պիտի կարողանանք այդ հարցը լուծել Հայաստանում:
-Այսինքն` ցույց տանք մշակույթի կոմերցիոն արժե՞քը:
-Այո՛: Պատկերացրեք` ամեն գիշեր քաղաքում որևէ մշակութային իրադարձություն է: Ես ամեն օր` ժամը 19-21-ին ներկա եմ լինում դրանցից որևէ մեկին: Քաղաքը լի է զբոսաշրջիկներով, բայց նրանք տեղեկություն չունեն այդ իրադարձությունների մասին: Ինչո՞ւ զբոսաշրջության կազմակերպիչների մտքով չի անցնում այդ մարդկանց առաջնորդել որևէ մշակութային օջախ, մասնակից դարձնել հայաստանյան մշակութային կյանքին: Տեղյակ չե՞ն, թե՞ ծուլանում են: Վստահաբար կարող եմ ասել, որ եթե զբոսաշրջիկներին ներգրավեն հայաստանյան մշակութային կյանքում, նրանք ավելի գոհ կլինեն իրենց այցելությունից և կրկին կցանկանան գալ Հայաստան:
-Փաստորեն, մեր մշակութային կյանքում պակասում է գովա՞զդը:
-Պակասում է շատ: Հայաստանը հիմա ձգտում է զբոսաշրջային երկիր դառնալու: Ավստրիան վաղուց դարձել է: Ավստրիան անցյալ տարի 50 մլն զբոսաշրջիկ ուներ, երբ իր բնակչությունը 8 մլն է: Ավստրիայում ամեն բան անում են, ամեն դուռ բացում են զբոսաշրջիկի առաջ, որպեսզի նա կարողանա օգտվել մշակութային ձեռնարկներից: Իսկ Հայաստանում չկա նման բան: Միայն օպերայի ճաղերին մեծ պաստառներ փակցնելը շատ քիչ է: Երբ մտնում ես Ավստրիայի ցանկացած հյուրանոց, տեսնում ես մշակութային ծրագրի մասին տեղեկությունը, հենց հյուրանոցում կազմակերպվում է տոմսերի վաճառքը և հյուրերի տեղափոխությունը համապատասխան մշակութային օջախներ: Այսպես է պետք աշխատել, որպեսզի Հայաստանը դառնա զբոսաշրջային երկիր:
-Մենք ունենք հրաշալի գրականություն, որը օտարազգի ընթերցողին հասցնելու ճանապարհը ավելի դյուրին է, քան մեծ ստեղծագործական խմբեր հյուրախաղերի հրավիրելը: Հարկավոր է հոգալ լավ թարգմանության խնդիրը և հրատարակել գիրքը: Ինձ ծանոթ է Կոնրադ Կունի` Եղիշե Չարենցի ընտրանու հրաշալի թարգմանությունը: Կա՞ն գերմաներեն թարգմանված հայ այլ հեղինակներ:
-Սովորական ավստրիացին գրեթե ծանոթ չէ հայ գրականությանը: Եվ այստեղ նույն խնդիրն է: Մենք մեծածավալ թարգմանություններ չունենք հայ գրականությունից: Կոնրադի գիրքն իսկապես մեծարժեք է, բայց ինչպես ժողովուրդն է ասում` մեկ ծաղկով գարուն չի գա: Մենք ունենք շատ գրողներ, որ իսկապես արժանի են թարգմանվելու և ներկայացվելու գերմանացի, ֆրանսիացի, իտալացի ընթերցողին: Մենք դա չենք անում կամ շատ ուշ ենք անում: Եթե գիրքը թարգմանվում է տպագրությունից քսան տարի հետո, դա արդեն ուշացած գիրք է:

«ՄԵՐ ՄԵԾԵՐԻ ՀԱՆԴԵՊ ՈՉ ԹԵ ՍՈՍԿ ՀԱՐԳԱՆՔ ՈՒՆԵՄ, ԱՅԼ ԹՈՒԼՈՒԹՅՈՒՆ»


-Դուք մշտապես շփվում եք հայ անվանի մարդկանց հետ, ունեք հետաքրքիր հիշողություններ: Բայց պիտի խնդրեմ, որ հատկապես դրանցից մեկը ներկայացնեք մեր ընթերցողին: Խոսքը Վիլյամ Սարոյանի հետ ունեցած հանդիպման մասին է:
-Ես մեր մեծերի հանդեպ ոչ թե սոսկ հարգանք ունեմ, այլ թուլություն: Շատ եմ սիրում նրանց հետ հանդիպումները: Երբ 1977 թվականին իմացանք, որ Վիլյամ Սարոյանը պետք է գա Վիեննա` իր գերմաներեն թարգմանված գրքի շնորհանդեսի առիթով, նրան դիմավորեցինք օդանավակայանում և առաջարկեցինք Վիեննայի հայկական եկեղեցում գործող Հայոց ակումբում հանդիպում կազմակերպել: Ասաց, որ չի ուզում ակումբ գալ, որովհետև այդ դեպքում հայկական կուսակցությունները պիտի սկսեն մտածել, թե ինքը մեկին գերադասում է մյուսից, պիտի անհամաձայնություններ ծագեն դրանից: ՈՒստի առաջարկեց հանդիպումը կազմակերպել ուսանողական խմբի հետ: ՈՒնեինք ուսանողական փոքրիկ խրճիթ, որտեղ էլ կայացավ Սարոյանի հանդիպումը 10-12 հայ ուսանողի հետ: Նա սկսեց խոսել: Մի տղա, որ նոր էր սովորում հայերեն խոսել, շատ բարձր էր խոսում:
-Երևի լեզվական իմացությունների հարցում ինքնահաստատվելու խնդի՞ր ուներ:
-Այո, երևի դա էր պատճառը: Եվ Սարոյանը նրա բարձր ձայնից հանկարծակիի եկավ ու ասաց. «Ա՛յ տղա, ինչո՞ւ կգոռգոռաս»: Հետո շարունակեց. «Աշխարհում երկու խումբ կգոռգոռան. մեկ` խուլերը, մեկ էլ` խենթերը»: Մեզ համար շատ հաճելի էր այս անմիջականությունը: Հետո թուղթ ու մատիտ ուզեց և սկսեց մեկ-մեկ այդ ուսանողներին հարցնել նրանց անուն-ազգանունը, հետաքրքրվեց, թե որտեղից են եկել, Վիեննայում ինչքան պիտի մնան, ապագայի ինչ ծրագրեր ունեն, իր որ գիրքն են կարդացել, ինչքան են ծանոթ մշակութային կյանքին: Այս ամենը նա գրում էր թղթի վրա: Բավական երկար ձգվեց հանդիպումը: Հետո թուղթը ճմռթեց ու դեն գցեց: Այդ պահին ես և հայտնի հայ դաշնակահարուհի Սեդա Դանիելը, որ հիմա Լոնդոնում է ապրում, ուղղակի հարձակվեցինք այդ թղթի վրա, որովհետև երկուսս էլ նման նշխարների սիրահար ենք: Վերցրինք թուղթը և տեսանք, որ վրան ոչինչ գրված չէ:
-Այսինքն` Սարոյանը ոչինչ չէ՞ր գրառել, դա ընդամենը թատրո՞ն էր:
-Լրի՛վ թատրոն: Բոլորը լարված-կենտրոնացած այդ ընթացքում մտածել էին, թե ինչպես պատասխանեն Սարոյանի հարցերին, հանկարծ մի սխալ խոսք չասեն: Մեր այդ լրջությունն ու նրա ոչինչ չգրելը շատ տարօրինակ էին: Այսպիսին էր մեր հանդիպումը Սարոյանի հետ:

«ԵՍ ՄԱՍՆԱԳԻՏՈՒԹՅԱՄԲ ՃԱՐՏԱՐԱԳԵՏ ԵՄ, ԲԱՅՑ ԻՄ ՀՈԲԲԻՆ ՃԱՐՏԱՐԱՊԵՏՈՒԹՅՈՒՆՆ Է»


-Հայերը սովորաբար իրենց հետքն են թողնում այն գաղթօջախներում, որտեղ ապրում են տևական ժամանակ: Ավստրիան նույնպես բացառություն չէ: Պատմեք, խնդրեմ, այդ մասին, մասնավորապես Էջմիածնի Մայր տաճարի մանրակերտի մասին, որ գտնվում է Ավստրիայի Քլագենֆուրթ քաղաքում:
-Ես մասնագիտությամբ ճարտարագետ եմ, բայց իմ հոբբին ճարտարապետությունն է: Եվ խորացել եմ հայկական ճարտարապետության մեջ: Իտալիայի և Ավստրիայի սահմանին գտնվում է Քլագենֆուրթ քաղաքը, որտեղ կա մշտապես գործող ցուցահանդես: Կոչվում է «Mini mundus» («Փոքր աշխարհ»): Այդտեղ ցուցադրվում են աշխարհի տարբեր քաղաքներում գտնվող ճարտարապետական գլուխգործոցները` փոքր մասշտաբներով` 1։25 հարաբերությամբ: Մանրակերտները պետք է ճշգրտորեն կրկնեն բնօրինակը: Պետք է պատրաստված լինեն միևնույն շինանյութից, դրանց բնօրինակների առկայությունը պարտադիր պայման է: Վերջին պայմանն էլ նկատի ունենալով` արեցինք Մայր տաճարի մանրակերտը: Սկզբում մտադիր էինք Զվարթնոցինն անել, բայց քանի որ բնօրինակը պահպանված չէր, հնարավոր չեղավ: Եվ այդ մանրակերտը, որ հիմա գտնվում է «Mini mundus»-ում, իր յուրաքանչյուր քարով, յուրաքանչյուր դետալով, քարի գույնով, շինանյութի որակով ճշգրտորեն կրկնում է Էջմիածնի Մայր տաճարը: ՈՒ կարևոր պայմաններից մեկն էլ այն է, որ շինանյութը պետք է բերվի այն երկրից, որտեղ գտնվում է մանրակերտի բնօրինակը: Մենք 1992 թվականին 4 տոննա տուֆ ենք տարել Արթիկից` այդ մանրակերտը պատրաստելու համար: Մեզ անհրաժեշտ հումքը պտտվել է աշխարհով մեկ: Հայաստանից տարվել է Հունգարիա, ապա` Վիեննա: Եվ բավական գեղեցիկ մանրակերտ է ստացվել: Կա նաև մեկ ուրիշ կարևոր հայկական հուշարձան, որի հեղինակն եմ ես: Դա Վիեննայում տեղադրված Հայոց ցեղասպանության հուշարձանն է: Եվ էլի մի բանի մասին պատմեմ: Հայերի բարեկամ Յոհաննես Լեփսիուսը մահացել է Մերան քաղաքում, որը հիմա Իտալիայի տարածքում է գտնվում: 1992 թվականին նրա աղջիկները ցանկացան, որ իրենց հոր գերեզմանը բարեկարգվի: Հալե քաղաքում գործող Լեփսիուսի տուն-թանգարանի տնօրենը` պրոֆեսոր Գոլցը, որ հայասեր մարդ էր, ինձ տեղեկացրեց այդ մասին: Ես Վազգեն Վեհափառից մի գեղեցիկ խաչքար ստացա` Լեփսիուսի գերեզմանին դնելու համար: Հասցրի այդ խաչքարն Իտալիա` Մերան, և պիտի ասեմ, որ իտալացի ճարտարապետը մի կատարյալ գլուխգործոց ստեղծեց դրանից: Լեփսիուսի դուստրերի պահանջն էր, որ ձեռք չտրվի տապանաքարին: Իտալացի ճարտարապետը ուղղահայաց դիրքով մի մեծ, սպիտակ, անմշակ մարմար կանգնեցրեց տապանաքարի վրա, որի մեջտեղում տեղադրեց 30X40 սմ չափսի հայկական վարդագույն խաչքարը: Մարմարի գույնը սպիտակ է, բայց մեջը պղնձագույն, ճառագայթաձև գծեր կան: Երբ արևն ընկնում է այդ հուշարձանի վրա, թվում է, թե վարդագույն խաչքարից են ճառագայթներն արձակվում: Դա մի աննկարագրելի գեղեցկություն է: ՈՒ մի հայկական ձեռնարկի մասին կցանկանայի խոսել: Վիեննայում է ապրում Կարպիս Փափազյանը, որ եղել է Գարեգին Նժդեհի թիկնապահներից մեկը: Նա 1988 թվականին Հայ բարեգործական ընդհանուր միությանը մեծ գումար տրամադրեց և հիմնեց «Կարպիս Փափազյան» հիմնադրամը: Ամեն տարի իր երկրում, իր ազգի շրջանակներում հայանպաստ կարևոր գործունեություն ծավալած որևէ օտարազգի անձնավորություն ստանում է այդ հիմնադրամի սահմանած դրամական պարգևը: Պարգևատրվածները ներկայում 28 հոգի են, որոնց թվում են Թեսա Հոֆմանը, Իվ Թեռնոնը, Խալիլին, Քերոլայն Քոքսը, Ցվետանա Պասկալևան: Միակ մարդը, որ Հայաստանում է ստացել մրցանակը, Ցվետանա Պասկալևան է, որովհետև նա ապրում է այստեղ` Հայաստանում: Այս ձեռնարկը շարունակվում է: Այս տարվա սեպտեմբերին հայտնի կդառնա հերթական մրցանակակրի անունը: Իհարկե, մեկ հրապարակման մեջ հնարավոր չէ ամեն բանի մասին պատմել, բայց այն, ինչ ասացի Ձեզ, հուսամ` որոշակի տեղեկություն տալիս է Ավստրիայի հայ համայնքի կյանքի, գործունեության վերաբերյալ:


Զրույցը վարեց
Կարինե ՌԱՖԱՅԵԼՅԱՆԸ

Դիտվել է՝ 2384

Հեղինակի նյութեր

Մեկնաբանություններ